Ce e și cu facturarea asta?!
După cum toți știm deja, din 1 ianuarie 2007 o factura a ajuns să aibă propria personalitate. În cazul în care ești nou pe acest tărâm, specficăm faptul că abia după integrarea României în UE au început să fie acceptate legal facturile emise intern, atâta timp cât includeau informațiile impuse de codul fiscal în vigoare (Art. 155 ). Astfel, fiecare document poate conține ”amprenta” emitentului, prin adăugarea de elemente grafice care îți definesc afacerea (logo, antet personalizat etc.), servind drept un element de branding. De asemenea, nu mai este obligatorie ștampilarea și semnarea documentelor.
Se pare că orizontul privind eficientizarea procesului de facturare s-a înseninat și asteaptă cu brațele deschise să fie explorat. Însă, cu toate că acest capitol nu mai e la fel de rigid și birocratic, nu toate companiile au început să beneficieze de avantajul lui. Și care anume ar fi? Bineînțeles, FLEXIBILITATEA: fără documentele tipizate, fără expediere prin poștă către fiecăre client în parte, uneori de două sau chiar trei ori, fără resurse pierdute.
Acum poți opta pentru emiterea de facturi în format digital, pentru a reduce cheltuielile de până la 10 ori, economisind și un timp enorm în ce privește livrarea acestora către clienți. Așa că și-au făcut apariția pe piață diverse programe de facturare electronică, offline și online. Dar cum poate te așteptai, acestea vin cu hibele lor, nefiind foarte atractive pentru IMM-uri și liber profesioniști din o serie de motive.
Pentru a putea fi considerată factură electronică în sensul legislației românești, trebuie ca factura să fie emisă în format digital (de ex. *.pdf, *.xml, *.docx etc.) și să fie semnată electronic prin aplicarea semnăturii electronice în condițiile Legii 455/2001 privind semnătura electronică. Începând cu 1 ianuarie 2014 Legea 148/2012 introduce 2 condiții suplimentare, de parcă nu erau de ajuns ;), și anume: obligativitatea ca facturile să fie marcate temporal în condițiile Legii 451/2004 privind marcarea temporală și să fie arhivate electronic în condițiile Legii 135/2007 privind arhivarea electronică a documentelor.
Iată că această scurtă istorisire despre parcursul facturării ne-a adus în fața unei dileme privind soluția de facturare cea mai eficientă. Care zici tu că ar fi aceasta? Răspunsul este undeva la mijloc. Urmărește postarea viitoare de pe Contazen. Să încheiem prima postare cu un zâmbet :)
P.S.: În cazul în care povestioara a devent prea ”tehnică” îți sugerăm să-l scoți la o cafea pe prietenul tău contabilul.